Felip Puig i el montillà
666
post-template-default,single,single-post,postid-666,single-format-standard,bridge-core-3.1.1,qi-blocks-1.2.6,qodef-gutenberg--no-touch,qodef-qi--no-touch,qi-addons-for-elementor-1.6.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-30.0.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,elementor-beta,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-21231

Felip Puig i el montillà

Felip Puig i el montillà

L’altre dia en la seu del parlament, Felip Puig va fer una reflexió en veu alta d’aquestes que couen, el president de Catalunya, José Montilla, no parla bé el català. A alguns pseudo puristes de la progressia tripartitària els ha faltat temps per alçar la veu i com han fet amb tantes altres coses, per exemple amb el tema de laimmigració, s’han quedat en la part fàcil, la que permet acusar els altres de xenòfobs, en comptes de posar remei a una mancança tant evident, perquè diem-ho ben clar, seria possible que el president espanyol demostrés la mateixa competència en la llengua de Cervantes i Machado que el president Montilla exhibeix del català?, m’agradaria veure-ho.

Felip Puig, sense cap mena de dubte el millor orador parlamentari actual, va dir el que va voler dir, la llàstima és que no el volessin entendre. El problema no és tant que Montilla parli aquest català tant deficient (montillà alguns l’anomenen) o que ho faci així de malament essent el president de la nació en la que el català n’és la llengua oficial, si no que abans, en els 37 anys llargs d’estada a casa nostra, en José no hagi vist mai la necessitat d’aprendre’l com Déu mana, perquè, si ja parlava el castellà !!.

La reflexió de Felip Puig a més, anava com a retret als socis del PSC, la gent d’Esquerra, que es mostren combatius en escreix amb segons quines collonades, cambreres sud americanes i mestresses de casa vallisoletanes incloses i en canvi deixen les qüestions culturals i de nació aparcades en el calaix a l’espera de que més endavant, potser quan tornin a l’oposició els facin falta per a guanyar algun vot.

El pitjor de tot és la clara mostra de falta d’autoexigència per part del mateix president Montilla per a solucionar aquesta deficiència, si el president de un país té aquest nivell de capacitació en la seva llengua, com volem que els nou vinguts s’integrin via aprenentatge del català?, no em feu riure si us plau.

I Josep Lluís Carod, si haig de triar entre que és parli malament el català o que no es parli em quedo sempre amb la primera opció, però estarem o no d’acord que per al president de una nació com Catalunya hauríem d’ésser tots molt més exigents?

19 Comments
  • Pingback:En veu alta [castellano] » Felip Puig y el montiñol
    Posted at 23:56h, 30 agost Respon

    […] Llegir-lo en català This entry was posted on July 19, 2008 at 12:47 pm, filed under politica catalana and tagged catalán, felip puig, montilla. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL. Previously – Que n’aprenguin !! Next – ¿Irá en serio esta vez? […]

  • trina
    Posted at 10:09h, 21 juliol Respon

    Hola a tothom,
    està clar que hi ha declaracions de mal gust per part de tots, i no s’ha de justificar ni dels uns ni dels altres, però com molt bé diu l’Eduard, alguns hem vingut de fora i per exemple en el meu cas, sóc professora de català, amb llicenciatura, la qual cosa vol dir que se millor que ningú el que significa aprendre una segona llengua i comprometre’s amb el país on has anat a viure; i aquest nivell de compromís i d’identificació és el que vull ressaltar però per tenir-lo hem de poder crear-lo en el si de la pròpia societat, i tinc clar que amb declaracions com les de Puig o les de Zaragoza, no anem enlloc. Per fer immersió, la piscina ha d’estar plena, i això té a veure amb qui ets i quants diners tens, i quina formació has rebut..tot plegat qüestió de polítiques econòmiques i socials; omplirem la piscina quan millorem el nivell educatiu del país, la tassa d’atur o els sous de la gent i la llengua serà apresa sense problemes perquè serè reconeguda com una part intrínseca al propi fet de viure a Catalunya, és molt més complexe i per això l’exemple del pare de l’Eduard és significatiu.
    salut i país
    salut i país

  • saltenc
    Posted at 21:44h, 20 juliol Respon

    Tinc molt clar que opinions semblants en boca socialista tenen menys enrenou, en el comentari anterior ja dic que el senyor Vidal-Foch, director del PAIS a Catalunya ( per tant sociata de pro ) va dir exactament el mateix que Felip Puig en un programa de televisió i no va passar res de res. Escolteu una mica el Zaragoza i veureu quin respecta gasta a qui pensa diferent d’ell.

  • admin
    Posted at 20:47h, 20 juliol Respon

    Hola Martí.

    El meu pare va venir d’Euskadi i de ben petit es va establir a Girona i mai més n’ha marxat. No parlava català perquè de petit alguns companys se li enreien per l’accent i això ho critico.

    Obviament el que no podem fer de cap manera és quedar-nos amb la sensació que a qui s’està atacant és al foraster que s’esforça per parlar la nostra llengua, si no que el que estem criticant és el poc interès del qui ara és president per aprendre el català durant tot el temps que porta vivint a Catalunya.

    El que no entenc és l’enrenou que una DESCRIPCIÓ com la que ha fet Felip Puig sobre el deficient nivell de català del nostre president ha provocat i que ningú digui res semblant de les conyes que li fan a Polònia cada setmana pel mateix tema.

    Potser serà perquè el Toni Sole no és convergent?.

    Per cert el meu pare es va deixar anar amb el català quan va néixer la meva filla, la Mariona i ho fa amb un accent de Lleida que fa petar (ja, ja, ja)!!

    Salut i €

  • Martí
    Posted at 20:29h, 20 juliol Respon

    Burlar-se del català del veí nascut a Andalusia és un error. Fer-ho del català del President de la Generalitat també ho és.

  • admin
    Posted at 20:19h, 20 juliol Respon

    Hola Trina.

    El que passa és que el fet que diferencia Catalunya de la resta del Estat espanyol és precisament l’idioma, si no som exigents amb qui ens representa, ho tenim realment fotut.

    I és una història que es repeteix masses vegades. El que jo no acabo d’entendre és com el PSC va consentir en això, no ho entenc de veritat.

    Salut i €

  • trina
    Posted at 19:30h, 20 juliol Respon

    Eduard,
    aquest és un tema doloròs i punyent perquè es refereix a la identitat de les persones, a com ens veiem i ens mostrem davant els altres. Les paraules de Puig, tot i estar d’acord amb el fons, no les puc compartir, per dues raons: perquè és un parlamentari i tenen un ressó importantíssim i fan més mal que bé al nostre país, i dos, perquè realment el problema és tan greu que només parlant del català de’n Montilla no solucionem res. Recordem que el president Pujol no hagués dit mai aquesta frase, i per això guanyava eleccions de carrer, cosa que els actuals dirigents de CDC no són capaços de fer i per això es posen més nerviosos del normal. I és llàstima perquè crec que a CDC hi ha un equip de gent preparada i amb sentit polític qualificadíssim per la qual cosa no crec que necessitin de frases com aquestes per fer-se valdre, així no retornaran al govern perdut. Hauriem de ser tots més curosos amb el tema de la llengua, estem jugnat-nos la nostra pròpia identitat.
    salut i país Eduard

  • admin
    Posted at 10:57h, 20 juliol Respon

    Albert, entreu el l’error que he comentat en l’article.

    I tant que en José Montilla pot parlar el català com li surti de la boina, fins i tot no parlar-lo, el que no és admisible és que el PRESIDENT DE CATALUNYA, en aquest cas el José Montilla, ho faci de la manera que ho fa.

    En quan a la denominació de José o de Montilla, sense precedir-lo del títol de president, a en Pujol durant els 23 anys de presidència, li varen dir de tot. Jo per la meva part procuro fer-ho sempre, perquè tot i el flac favor que ens fa a tots amb el català que parla, és el meu president també, per això em sap greu.

    Si s’hagués esforçat durant els 37 anys que ha estat vivint aquí per adquirir-ne la competència, ara ja no estariem parlant d’això, siem sincers de una vegada.

    Salut i €

  • admin
    Posted at 10:52h, 20 juliol Respon

    Hola Francesc.

    Tinc uns amics holandesos que em diuen que el Cruijff parla tant malament l’espanyol com l’holandès, crec que és un mal exemple.

    El que hauries de posar és per exemple el del ZP o algun altre per l’estil. Que no parlen el castellà malament?, per això mateix en son la prova, pots donar-me un sol exemple de president de qualsevol pais que tingui una competència similar amb l’idioma del seu país que el president Montilla amb el català?.

    Jo no he sigut capaç de trobar-lo.

    Barrejar a la persona amb el càrrec que ostenta és un error, aquí no és critica a José Montilla com a persona si no que el president de Catalunya, que en aquest cas és el sr. Montilla, no domini el català com caldria. Altres abans que ell s’hi han possat quan calia i ara en tenen una competència força bona i no quan s’hi ha vist obligat depressa i corrents, és aquest el tema Francesc.

    Salut i €

  • albert
    Posted at 23:30h, 19 juliol Respon

    Només una questió,quina de les dues persones te més humilitat,en José del pueblo(tó despectiu )o en Felip(de la Diagonal amunt)??Evidenment el president de Catalunya.Només voldria recordar-vos que amb Maragall també, mai de la vida els convergents li deien president

  • Francesc
    Posted at 20:54h, 19 juliol Respon

    El President Montilla no parla bé el català ni el castellà, li pasa com al Cruyff. Ara aixó del Felip Puig, que es un mal educat profesional des fa temps ds d’una enorme baixesa, quan s’és mesquí i miserable s’ho és, no es pot evitar i no es la prim,era vegada que li passa al noi de Vallromanes. Es que hi ha el que hi ha i no dona per mes.

  • admin
    Posted at 20:35h, 19 juliol Respon

    El cas, amic Camil, és que aquesta discussió pot tenir lloc perquè l’idioma del que es tracte és el català i per alguns, sembla com si es tractés de una anomalia.

    Si Catalunya tingués estat, això ja ni es plantejaria perquè el Montilla ja el dominaria el català, el problema és ésser subsidiaris, i això el que fa és que tinguem massa por de dir el que per exemple amb el castellà mai passaria a Espanya, senzillament perquè el Montilla, amb un domini similar del castellà del que te del català, ja no s’hauria pogut presentar.

    Salut i €

  • camil ros
    Posted at 20:22h, 19 juliol Respon

    estic d’acord en el darrer paràgraf, en la resta discrepo majoritariament. Amb la llengua com en la cultura i la política, cal sortir del debat trinxera i el seu aïllament de la realitat.
    Fins que el català no sigui totalment útil i imprescindible, la gent majoritariament no el parlarà. Situem el cas d’en Montilla al reves, si no parles català no podria ser candidat a president, hi ha una necessitat.
    Per tant la millor actitud per enfortir i ampliar el català en crear-ne la necessitat per progressar, no aquella que buscar la puresa nacional, que teòricament es podria està d’acord, però la realitat ens diu que separa més que uneix.

  • admin
    Posted at 08:03h, 19 juliol Respon

    Hola Rosa

    Al Montilla li ha passat com a aquells estudiants que ho deixen tot per el darrer dia, ell s’hi ha posat en el moment en que es va presentar per a president i això se li nota moltíssim.

    Tot i que ha millorat molt des de que és president, el nivell que hauria de tenir del català, està a anys llum del que seria recomanable.

    Precisament, “integrar-se” vol dir això que tu expliques, però per a fer-ho fa falta voler i el Montilla durant tota la seva vida ha passat llargament del tema.

    Salut i €

  • rosa
    Posted at 21:56h, 18 juliol Respon

    Tengo 52 años mi lengua materna paterna y de toda mi saga familiar es el Castellano, yo no aprendi Catalan, lo vivi al igual que el Castellano, aunque en mi familia se hablase Castellano, siempre he hablado Catalan y os aseguro que mucho mejor que Montilla, nunca me he esforzado en hablarlo era la lengua natural de mi tierra, a mi nadie podria reconocerme por Castellano hablante, y eso que no cobro por ser president de la generalitat, simplemente, soy Catalana i prouo sea que lo siento pero este señor, no es que no se haya esforzado, (yo no me he esforzado) si no que no le ha salido de dentro hablar el idioma de su tierra porque en mi familia muy pocos hay que cuando hablan Catalan se les note que no es su lengua vehicular, aixo l’Eduard u pot confirma, ell sap com parlo

  • admin
    Posted at 19:41h, 18 juliol Respon

    Hola Marta.

    El problema és que no volen acceptar el que és evident perquè seria tant com acceptar la ficada de pota del tripartit.

    Que Montilla parali com parla, no és gens estrany, el que si que ho és, és que ERC hagi permés que una cosa així pasés, és que inclús per ells no és gens bó.

    Després un cop algú s’atreveix a dir les coses pel seu nom, els altres com a llagastes li salten al coll, llàstima que no tinguin la mateixa actitut amb els qui s’omplen la boca amb crostes i terceres hores de castellà, etc.

    Saut i €

  • Mar
    Posted at 18:39h, 18 juliol Respon

    què puc afegir? en felip ha dit el que és de calaix però que ningú no gosa dir: que al montilla tant se li en dóna la nostra llengua, si en 37 anys no ha estat capaç d’aprendre res més que el que demostra cada vegada que obre la boca o agafa un bolígraf per escriure.

  • admin
    Posted at 16:17h, 18 juliol Respon

    Hola Saltenc.

    El problema és que quan es plantegen aquest tipus de temes, com el de la immigració, sempre s’acaben amb les desqualificacions sobre el qui les diu, quan el que s’hauria de fer és treballar per a sol·lucionar-les.

    Que hagués dit el PSOE o el PSC sobre la llei anomenada de la vergonya a la que han votat faborablement al parlament europeu sobre el reagrupament familiar dels immigrants i les conseqüències d’aquesta sobre les societats europees?, doncs segurament haurien tractat de xenòfobs i racistes a qui les hagués formulades. Com que ara son ells mateixos, això està ben fet.

    Son les contradiccions de una esquerra que fa temps que ha deixat d’ésser-ho.

    Salut i €

  • saltenc
    Posted at 15:42h, 18 juliol Respon

    Un ha sentit opinions sensibles dels líders sociates com l’intocable Zaragoza o del mateix Ferran i mai s’ha aixecat aquest merder . El que avui és critica de Felip Puig fa molt poc ho deia Vidal-Folch i ningú va dir res, algú pot explicarme perquè. Ah! estic totalment d’acord, avui passats 40 anys, escoltant el català que parla i els càrrecs que ha tingut i té, diu molt poc d’ell i molt de la terra que l’ha acollit

Post A Reply to saltenc Cancel Reply